Profilkläder är ett klassiskt knep bland både företagare och olika typer av föreningar. Med logga tryckt på till exempelvis bröstet eller ryggen kan man nästan garanterat få lite extra spridning av sitt varumärke på ett enkelt och relativt billigt sätt. Att investera i profilkläder har därför många fördelar
Vad är profilkläder?
Kanske har en gammal t-shirt med något företags logga tryckt som ligger och skräpar i garderoben, eller som du rent av använder ganska ofta? Det är en typ av profilkläder som många företag brukar dela ut både till anställda, kunder och samarbetspartners. Vissa företag väljer även att sälja profilkläder till den som önskar köpa.
Varför man som företag eller förening använder dessa kläder är för att öka sin synlighet. Kläderna kan användas av många personer, på många olika platser och i många olika sammanhang – något som ger väldigt bred och bra reklam.
Plagg värda att satsa på
Att köpa in profilkläder till företaget kan vara både enkelt och svårt. Själva beställningen är ofta ganska enkel men däremot kan det vara lite klurigt att veta vilka plagg man kommer att ha mest nytta av.
Ska kläderna delas ut till anställda kan det vara värt att satsa på lite finare plagg, så som täckjackor eller vindjackor som kan användas både på arbetstid och fritid. För kläder som delas ut bland kunder och samarbetsparters finns två plagg som ligger överlägset i topp och det är vanliga t-shirts och mössor. Kepsar är också vanligt och uppskattat och något man kan se nästan var man än befinner sig.
Andra vanliga plagg:
- Västar
- Halsdukar
- Hoodies
Saker att tänka på
Den som väljer att köpa in profilkläder behöver också fundera över själva trycket. Här är det viktigt att det är tillräckligt stort för att synas, men samtidigt inte allt för stort. Detta brukar man kunna få bra hjälp med där man beställer kläderna, så att resultatet blir så bra som möjligt.
En annan sak som är bra att tänka på vid inköp av profilkläder är att variera storlekarna. Se till att ta några av dom allra minsta och några av dom allra största och därefter kanske några fler av dom ”vanliga” storlekarna Small, Medium och Large. På så vis kan man mer eller mindre försäkra sig om att det finns något som passar för alla – vilket är en förutsättning för att synas bättre.