Vad är TikTok och hur kan marknadsföring ske?

26 mar

Vad är TikTok? Hur kan plattformen användas av företag för effektiv marknadsföring? Vilka använder plattformen mest och hur nås dessa?

Vad är TikTok?

Vad är TikTok och hur fungerar plattformen? TikTok är en, av många, sociala medieplattformar. Detta i likhet med Facebook, Snapchat och Youtube. Skillnaden mellan dessa plattformar är framförallt medieformat och hur kommunikation sker.

TikTok kännetecknas av korta videoklipp som publiceras via appen med extremt användarvänliga funktioner för redigering och publicering. Det går därmed att filma, redigera och publicera på någon minut. Det går därmed att säga att den sociala plattformen är en mix av Twitter och Youtube.

Vilka använder TikTok mest?

När företagare ställer frågan ”Vad är TIkTok?” är detta primärt utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Det handlar om att nå ut till den målgrupp som finns på denna plattform. Framförallt är det generation Z som är aktiva på denna plattform. Med andra ord personer födda 1995 och ett par år in på 2000-talet. Även yngre använder plattformen men det är betydligt färre av de som är födda tidigare än 1995.

Det innebär att målgruppen bör vara 15 – 25 år. Med andra ord personer som är uppväxta med internet, social media och E-handel som en självklar del i livet.

Marknadsföring via TikTok

Vad är TikTok utifrån ett marknadsföringsperspektiv? Som med all social media kan marknadsföring ske på flera olika sätt

  • Annonser
    Detta på ett liknande sätt som på Twitter.
  • Sponsrat innehåll
    I detta fall betalar ett företag en influencer för att den personen ska använda en specifik hashtag, göra video med ett unikt budskap eller liknande. Enligt svensk lag behöver dessa inlägg tydligt vara uppmärkta som köpta då det klassas som reklam.
  • Användarskapat innehåll
    Genom att skapa unika kampanjer kan företag öka sin synlighet och profilering på Tiktok. Målet med dessa kampanjer är att användarna av den sociala plattformen ska skapa innehåll som på något sätt handlar om företaget, dess varumärke eller en enskild produkt. Detta utan att företaget direkt har betalat något för det. Ett påhittat exempel nämns nedan:

En glassfabrikör vill skapa en ny smak och skapar en kampanj på TikTok med en specifik hashtag. Alla som vill kan ge förslag på smak – men det måste ske via en video som även illustrerar dessa smaker. Av alla som använder denna hashtag väljs ett par vinnare som får både värdecheckar på glass, ett besök på fabriken samt möjligheten att namnge den nya glassen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *