Epostmarknadsföring är effektivt men ganska svårt att lära sig

29 aug

Idag är epostmarknadsföring ett av de mest effektiva sätten att marknadsföra ett företag. Det är dock långt ifrån enkelt att lyckas riktigt bra med denna typ av marknadsföring. Däremot är det väl värt ansträngningen och därför bör du lära dig hur man blir framgångsrikt på detta område.

I studier har man nämligen kunnat se att du över tid kan generera intäkter genom att regelbundet göra e-postutskick till dina prenumeranter. Därför är detta någonting som du bör göra för att ditt företag ska bli mer framgångsrikt och lönsamt. Nedan berättar vi hur du bör gå tillväga för att komma igång och så ett frö som med tiden kan växa!

3 tips som hjälper ditt företag att lyckas med epostmarknadsföring

De grundläggande tipsen för epostmarknadsföring nedan hjälper dig att komma igång med denna marknadsföring. Vi rekommenderar att du finjusterar dina mejl och knep med tiden allt eftersom du lär dig hur din målgrupp reagerar på mejlen.

  • Ha en tydlig CTA för att driva fler klick till din landningssida. Syftet med dina utskick är förmodligen att driva trafik till en landningssida. Om så är fallet är det hela egentligen ganska enkelt. Du bör ha en tydlig call to action (CTA), d.v.s. en uppmaning som får dina läsare att klicka sig vidare till landningssidan. Om du har för många sådana riskerar du istället för att förvirra läsarna och minska din klickfrekvens (CTR).
  • Uppmuntra dina läsare att agera på utskicken. Förbi är den tid då direktreklam i brevlådan var ett effektivt sätt att marknadsföra ett företag. Idag kan du omedelbart nå ut till en större mängd läsare direkt i deras inkorgar i mejlen. Du kan också få läsarna att agera på dina utskick och detta är något som du bör uppmuntra dem att göra. Förutom en tydlig CTA bör du anstränga dig för att locka dem att klicka sig vidare till länkarna i mejlet samt att till och med svara på ditt mejl.
  • Gör dina utskick lite mer personliga. Ett annat knep som du bör använda dig av är att göra personlig utskick till dina prenumeranter. Till exempel bör du nyttja de möjligheter som finns att nämna personens förnamn i mejlet samt att anpassa varje utskick så långt som möjligt efter mottagarna och deras intressen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *